Älska dig själv

Något jag tycker är viktigt, speciellt för oss unga tjejer är självkänsla.
Självkänslan är nog en av de viktigaste egenskaperna och den bästa "skölden" för oss tjejer. Det är den skölden som skyddar tjejer mot varandra. Utan den skulle vi inte vara något.
 
Tjejer är vanligtvis väldigt utseendefixerade och tänker väldigt mycket på hur folk omkring tycker och tänker om dem. Inget ska vara fel. För vissa är det viktigt att sminket sitter rätt och för andra att absolut inte säga något som kan uppfattas  elakt eller allmänt konstigt. Ingen vill bli den utstötta som alla undviker. Jag vet hur det känns att alltid behöva tänka till, innan man säger något. Visst, man ska tänka på vad man säger, MEN ska man alltid behöva sitta och fundera på om man sa något som kan ha uppfattats elakt? Ska man alltid behöva tänka på hur andra tänker tror om en? Nej säger jag. För om man alltid måste gå och fundera på vad man säger blir man inte trygg i sig själv och trygg med att vara med andra.
 
Alla har olika slags självkänsla, vissa kan vara väldigt blyga och andra nästan "lite för trevliga". Det kan både vara bra och dåligt. Själv tycker jag att man ska vara mellan, inte för blyg och inte för pratglad och obetänksam. Jag brukar ofta föredra att vara med de som är "mellan" då jag själv är lite av den typen.
 
Ofta brukar jag sitta och tänka på hur andra ser på mig, hur jag uppfattas utifrån.
Jag vill verka trevlig, glad, lite rolig, peppande och ambitiös. Jag vill helt enkelt sprida glad energi runt mig. Men det finns dagar där jag inte alls känner mig så. Då känner jag mig ful, för på, tråkig och trist. Det känns som att ingen kommer att vilja vara med mig. 
Det finns alltid såna dagar för alla, tjejer som killar, unga som gamla, blyga som självsäkra. Det viktiga är då att veta om att ingenting större har skett med en själv. Det är inte för  att du ser "hemsk" ut just den dagen som ingen vill vara med dig. Snarare är det för att du är ensam den dagen som du känner dig ful. Utseendet ändras inte på en natt.
 
Det finns otroligt många sätt att agera om man har dålig självkänsla. Vissa börjar snacka skit om andra, vissa stänger in sig i sin egna lilla bubbla och vissa börjar prata hysteriskt för att slippa den pinsamma känslan av tysthet. 
Det värsta som kan hända med den blyga personen är att den försöker dölja det genom att helt enkelt bli elak.  På så sätt märker ingen att h*n är blyg och ingen kan trampa på honom eller henne. Enkelt kan man tycka? Men i grunden slutar det aldrig  väl. Antingen slutar man som den hatade i klassen eller som en mobbare. Oavsätt skaffar man sig enkelt massor av fiender. Så visst, om du vill vara hatad så är det kanske smart.
 
Men om ni vill ha bättre självkänsla utan att vara hatad för alltid måste det finnas andra sätt? Ingen vill väl att halva klassen ska tycka illa om en?
 
  • Först och främst så gäller det vanliga: låt aldrig någon annan säga att du är dålig. Det är skillnad på att få konstruktiv kritik & kritik. Det kommer alltid att finnas de som jobbar på att trycka ner andra, så det gäller  att hantera dem på rätt sätt. Det är inget fel på dig, det är de andra som gör fel. De som håller på och försöker trycka ner dig kan ha massor av anledningar, hon eller han kan vara uttråkad, osäker eller rent elak och försöker då ta ut det på dig. Jag tycker att man ska ta till sig kritik som är konstruktiv och välformulerad istället för rena elakheter. Rena elakheter är ingenting värt att stanna och lyssna på och det är troligtvis inte lika viktig kritik som den konstrukiva. Den som är elak och ger elaka kommentarer är inte lika mycket värd som den som faktiskt värnar om andra, right?
  • Fokusera på de bra grejerna med dig istället för de dåliga. Det som du gillar med dig själv ska vara det du fokuserar på 90% av gångerna du tänker på sig själv. De sämre med dig ska du undvika att lägga för mycket energi på.
  • Umgås bara med personer som får dig att känna dig bra. Andra är inte värda att lägga tid på. Varför ska du slösa din viktiga tid på folk som inte ger något tillbaka??  Direkt när du får en elak kommentar för du säga något i stil med " vad var det där bra för?". Det kan alltid hända att personens i fråga inte är medveten om att det den sa fick dig att bli sårad?
  • Fundera inte onödigt mycket på vad du säger... det kan låta konstigt i vissa öron då ingen själv bli en sån som hela tiden råkar kasta sig ut elaka kommentarer. Men lita på att dina kompisar säger till om du säger något elakt lite för ofta. Du kommer själv märka om det går så långt att folk börjar dra sig undan från dig.
  • Utmana dig själv! Våga prata med folk du vanligtvis inte skulle våga ha ett samtal med, eller släpp loss för en gångs skull.
 
Självkänsla är viktigt! Speciellt i vår ålder då folk börjar försöka hitta sin roll i gruppen eller försöker skaffa status genom exempelvis mobbining. Både tjejer och killar kan vara riktigt taskiga mot varandra. Själv har jag fantastiska vänner, men jag ser speciellt på andra skolor hur folk beter sig mot varandra. I ena stunden är de sjukt smöriga och i andra stunden rent elaka. Frågan är varför vissa beter sig på det viset? Vet de ens själva varför?
 
Det finns enligt mig två grupper av de som har bra självförtroende. 
En grupp där de trevliga, pratglada, självsäkra och allmänt snälla och sympatiska människorna är.
Sen finns också den gruppen som vill att allt ska kretsa kring dem även fast de är lite småfalska. De helt säkra på att de aldrig kommer att bli utstötta då deras "självsäkerhet har gått över styr". Men det är  inte bara elakingar där. Snarare är de väldigt trevliga personer där. Tyvvär är de lite småegoistiska och tänker inte riktigt på att de tillslut kommer sluta ensamma om de fortsätter på samma sätt. De är trevliga, men sen hittar de något intressantare och sticker. 
 
Om du nästan har lite för bra självförtroende tycker jag själv inte alls att du ska tona ned dig, men du bör tänka dig för litegrann då du i vissa fall kanske har lite lättare att säga något som sårar. Det är i den bra självsäkra gruppen man bör sträva att hamna i.
 
Kom ihåg att det här är mina enga åsikter/ tips som jag själv också kan behöva tänka på ibland. I det här inlägget drar jag alla lite över en kam så ni får komma ihåg att det finns massor av typer, men det här är dessa grupper jag har mött. 
Kram.
 
 
 
 
Blondina
2015-06-14 @ 19:16:49
URL: http://blondina.se

Så sjukt jävla bra inlägg, du är grym <3 Keep up da good work. Kram <3


svar; Visst är det :D Jag älskar såna armband alltså åhhh <3 Hur mår du? Haft en bra helg stumpan? Kram

MATILDA ROSQVIST
2015-06-15 @ 17:21:15
URL: http://matildays.se

Åh vad bra inlägg! Håller verkligen med dig!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloggprinsessa.se

Hej och välkommen till min blogg! Jag heter Olivia och är 14 år. I denna blogg kommer du att få lära känna mig och hänga med i min vardag. Du kommer att läsa om motgångar och framgångar och höra om vad jag tycker och tänker om saker och ting. Välkommen!

RSS 2.0