Jag funderar på att köpa kamera...

Jag är verkligen jättesugen på att köpa en kamera... En bra (sytem?)kamera att ta naturbilder och outfits bilder inne och ute med. Så därför behöver jag er hjälp.
 
Kameran jag vill ha ska:
 
- Inte vara jättedyr, jag vet inte hur intresserad jag är än
- Gå att fokusera snyggt med
- Vara skarp
-Gå att ta naturbilder, outfitsbilder, närbilder och inomhusbilder med
- Gärna ha en självutlösare.
 
Som ni kanske märker så är jag inte jätteduktig. Så:
Vilken kamera använder du? Hur funkar den? Vilken kamera skulle du använda?
Behöver man köpa extra objektiv när man köper kamera, vad är objektiven till för? Visst är det en systemkamera man använder? Är Nikon D3200 en bra kamera? Använder ni filter och photoshop efter att ni har fotograferat?
 
Jag behöver verkligen hjälp!
 
Emma & Julia
2015-01-03 @ 12:17:37
URL: http://xoxo.blogg.se/

Jag skulle rekommendera Canon EOS serie med kameror, superbra nybörjare-kameror! :D

Svar: tack för hjälpen, det lutar mot en canon:)
Olivia

Jessica
2015-01-03 @ 13:05:58
URL: http://www.jessicaantemyr.blogg.se

Jag skulle precis som ovan rekomendera Canon eos -serien. De finns många bra kameror i den serien, vissa billigare och för nybörjare men även lite dyrare och om man vill utvecklas lite mer. Min första kamera var en Canon eos 1100d, vilket var en bra första kamera, nu har jag en Canon eos 650d som jag totalt älskar! Den har även mer funktioner som till exempel att man kan filma.

Angående objektiv så finns det objektiv som är bra för olika saker. Oftast får man med ett kitobjektiv när man köper en kamera. Detta är ett ganska bra all-around -objektiv. Men om du i naturen vill kunna fota riktigt riktigt nära så är nästan ett macro-objektiv ett krav (alltså om du vill få riktigt nära detaljer på t.ex. en blomma), men dessa kan vara ganska dyra. Och vill man inte lägga ner de pengarna på ett objektiv i början så kan man köpa till filter som man sätter framför kameran som gör att man kan komma närmare motivet. Så om du är osäker på hur seriös och roligt du tycker naturfotografering är så rekommenderar jag med att du börjar med att köpa ett filter.

Efter att jag fotogreferat så redigerar jag alltid mina bilder lite i photoshop, ökar kanske kontrast och ljus, men inte så mycket mer. Enligt mig är det nästan ett måste att redigera sina bilder lite för att dem ska se intressanta ut. Men det beror på att jag fotar i något som heter raw, vilket gör att bilderna kan se lite tråkiga ut, och man måste då få lite liv i bilderna. Nybörjare fotar oftast i jpeg, och då lägger kameran på lite egen färg när den tar bilden så som kameran tycker verkar bäst. Detta kan vara det lättaste att göra när man är nybörjare, men jag tycker att man allt eftersom att man utvecklas borde övergå till att fota i raw. Men det är absolut inget man behöver tänka på i början.

Hoppas du fick lite svat på dina frågor, kram!

Svar: Gud tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara. Det börjar luta allt mer åt en canon 1100, jag ska bara fundera över hur serös jag är med att fota.;) tack än en gång, kram!
Olivia

Alice
2015-01-03 @ 13:05:58
URL: http://alicelindstrom.se

Jag har en Canon kamera. Dom har olika "nivåer" på sina kameror. Men dom som ligger på 1000d, 1100d osv rekommenderar jag. Jag har själv aldrig haft en sån, men det är en bra kamera till ett bra pris. Och om du köper ett "kit" får du med ett objektiv. Tror det är 18-55mm och det är ett bra objektiv att fota allt möjligt med (:
Sen redigerar jag alltid mina bilder i photoshop, vilket man absolut inte måste!

Lycka till!

Svar: tack för hjälpen, det lutar mot en canon:)
Olivia

Emma
2015-01-03 @ 13:20:01
URL: http://emmach.blogg.se/

Jag använder både en Canon EOS 600D och en Sony A290. Canonen är mer uppdaterad och bra av dem två men vet tyvärr inte vad den kostar. Men jag har öppnat ett öga för Sony A3000 (ca 20 megapixlar) som går att köpa på Elgiganten nu för ett bra pris. Man kan även HD-filma med den.

sv: tack så mycket :)

Svar: Tack så jättemycket för tipsen:)Jaha Sony har jag inte hört så mycket om..;)
Olivia

FrökenTV, bloggen om tv och film
2015-01-03 @ 13:38:19
URL: http://efji.blogg.se/

canon eos 600d

Josefine Hallgren
2015-01-03 @ 14:40:03
URL: http://jjosefinehallgren.blogg.se/

Är också supersugen på en kamera! Dock är jag nog inte något bättre än du på kameror :)

Svar: Ja haha det är svårt:)
Olivia

Ellen Felixson
2015-01-03 @ 18:23:29
URL: http://ellenfelixson.blogg.se/

Använder en Canon EOS 600D och gjort i 3-4 år nu, jättebra kamera som passar en nybörjare perfekt men ändå inte är den enklaste, Skulle dock påstå att om man inte är så van och inte vet hur intresserad man är bör satsa på en av de allra enklaste modellerna, t.ex. Canon EOS 1100D. Trots allt handlar det inte jättemycket om kameran utan desto mer om att personen bakom kan sin kamera ordentligt. Sedan kan man börja utvecklas genom att köpa olika objektiv, som påverkar resultatet mycket mer än kamerahuset, och även lära sig om bildredigering. Personligen använder jag Photoshop CC, men även Lightroom som är en enklare version och funkar kanon. Ett bra gratisalternativ som jag själv lärde mig mycket genom att använda är Gimp.

Lycka till med att hitta den perfekta kameran! :)

Svar: Tack så hemskt mycket för tipsen! Jag har börjat bli jättesugen på att ta fina bilder:) Tack! Kram!
Olivia

IDA
2015-01-04 @ 19:49:56
URL: http://www.idalarsons.blogg.se

Jag själv har nyss köpt mig en Nikon D3200 som jag är super nöjd med! Men mitt tips är att inte lägga för mycket pengar på kameran utan istället satsa på ett bra objektiv. "Objektivet gör kameran". Om du vill ta outfit bilder osv så tipsar jag om ett objektiv med f/1,8 då det ger suddiga bakgrunder. Oftast går det inte att zooma med, men ger så bra bilder att man oftast inte vill använda nåt annat!

Svar: Tack för hjälpen!.)
Olivia




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloggprinsessa.se

Hej och välkommen till min blogg! Jag heter Olivia och är 14 år. I denna blogg kommer du att få lära känna mig och hänga med i min vardag. Du kommer att läsa om motgångar och framgångar och höra om vad jag tycker och tänker om saker och ting. Välkommen!

RSS 2.0